SPLOŠNO

Kdaj baterije odslužijo? Kaj se z njimi zgodi potem?

Sodobna električna vozila imajo visoko zmogljive baterije. Proizvajalci večinoma jamčijo, da njihova kapaciteta vsaj osem let oziroma 160.000 kilometrov ne bo padla pod 70 odstotkov nove. Za tako obdobje je denimo pri koncernu Volkswagen predvidena tudi tovarniška garancija.

A garancijski pogoji še ne povedo vsega. Električni avtomobili so na cestah že leta in izkazalo se je, da so baterije zelo odporne na padanje kapacitete. Zamenjave so izjemno redke, saj proizvajalci že v osnovi baterije naredijo z večjo bruto kapaciteto od tiske, ki je voljo uporabniku za polnjenje od 0 do 100 odstotkov. Bruto kapaciteta je tisto, kar baterije zmore kemično, ne da bi se poškodovala, neto kapaciteta pa je omejena s pomočjo programske opreme električnega avtomobila. Pri Volkswagnu ID.3 s srednjo baterijo je tako bruto kapaciteta 62 kWh, neto pa 58 kWh. Tako lahko proizvajalci kljub morebiten padcu bruto kapacitete ohranijo enako neto kapaciteto, le razlika med njima je manjša.

Pešanje zmogljivosti baterije je sicer odvisno od števila ciklov polnjenja, načinov polnjenja in drugih dejavnikov. Upoštevati pa je treba tudi, da je celotna baterija sestavljena iz več celic (več baterij). Praviloma se tako ne izrabi baterija v celoti, ampak se izrabijo njene posamezne celice. In to ne vse naenkrat. Več o tehnologiji baterij električnega avtomobila najdete tukaj.

Kaj pa, ko baterija za avtomobil vseeno ne bi bila več primerna, ko ima za sabo že stotisoče kilometrov?

Ne, baterija ne gre na odpad.

Čakata jo še dve fazi življenja.

  1. »Drugo življenje«:
    uporaba baterije za nov namen, na primer kot komponenta za polnilno postajo ali pa za hranilnik energije v domovih ali podjetjih. Baterija enega e-Golfa ima denimo kapaciteto, ki lahko zadosti dnevnim potrebam povprečnega gospodinjstva! Princip delovanja je podoben »power bankom« oziroma majhnim prenosnim baterijam, ki jih poznamo uporabniki mobilnih telefonov. Polnili jih bomo, ko bo cena elektrike nizka (ali ko sončna elektrarna na strehi daje preveč energije), praznili pa, ko bo visoka (ali ko so naše potrebe večje od takratne zmogljivosti sončne elektrarne), hkrati pa zato ne bomo več potrebovali visokih moči električnega priključka, ki veliko stanejo.

  2. Reciklaža:
    proizvajalci, ki morajo po direktivi EU poskrbeti za okoljsko sprejemljive rešitve pri recikliranju baterij, te že razvijajo in uvajajo. V okviru koncerna Volkswagen deluje od leta 2020 v nemškem Salzgitterju tudi pilotski reciklirni obrat za baterije e-vozil. Z uporabo posebnega »drobilnika«, v katerem se deli baterij drobijo, po odstranitvi tekočih elektrolitov najprej nastane »črn prah«. Iz njega nato ločijo in za ponovno uporabo pridobijo dragocene snovi, predvsem nikelj, mangan, kobalt in litij. Te se dajo vgraditi v nove baterije.


Danes je izkoristek pridobljenih snovi iz baterij sicer 53-odstoten, v Salzgitterju pa naj bi se dalo z novim sistemom v prihodnje pridobiti že 72 odstotkov snovi. Dolgoročni cilj pa je kar 97 odstotkov. Seveda ima koncern Volkswagen ob tem podpisane pogodbe za prevoze in reciklažo baterij z nekaj priznanimi podjetji s tega področja, ki poskrbijo za to, da se surovi materiali, iz katerih je narejena baterija, vračajo v uporabo.